Jag, Soldaten och Ylva testade nya Volkswagen Passat Alltrack under en helgresa söderut från Stockholm till Malmö och tillbaka för fyra veckor sedan och här kommer vår utvärdering.
I det här inlägget får min soldat, en egen röst i bloggen. Eftersom han och jag har haft olika erfarenheter av bilen har vi svarat på olika frågor. Det är markerat vem som har svarat vad.

Innan vi åkte iväg

Jinni: Innan vi susade ut på vägarna fick Soldaten en ordentlig genomgång av bilens funktioner, allt från nyckelhantering, till hur inbyggd handsfree och automatisk fickparkering fungerar. Det var bra med en genomgång och det gjorde oss väldigt nyfikna på att prova funktionerna i bilen.

Vår resplan med bilen

Jinni: Vi hämtade bilen på fredagen och planen var att komma iväg så tidigt som möjligt för att undvika onödiga köer under allhelgona helgen, men det var lättare sagt än gjort. Det tog sin lilla tid att packa in allt i bilen och lämna vovvarna till Åse för hundpassning under helgen. Vi kom iväg från stan vid middagstid och körde E4n söderut för att vara framme i Malmö efter midnatt. Dagen efter blev det stadskörning i Malmö och på söndag morgon åkte vi mindre landsvägar mot Sölvesborg innan vi styrde kosan mot Stockholm igen.

Teknik & Körglädje

Soldaten: Vi började vår färd på E4:an söderut och direkt märkte jag hur följsam fordonet var. Inget motstånd eller skarpa ryck. Varje omkörning kändes som om jag körde skoter i pudersnö på ett öppet fält.

Accelerationen var bra, ingen sportbil men långt över den standard jag är van vid. Det gav mig en frihet när jag behövde gira. Tack vare den mjuka accelerationen behövde jag sällan göra några hastiga eller hårda inbromsningar, inte inräknat de gånger jag trampade på bromsen i tron att det var kopplingen (bilen hade automatväxel) utan kunde enkelt göra den ena mjuka avfarten efter den andra.

Det är enligt mig inte lika roligt att köra bil utan växellåda, så lite besviken var jag över att det var automatväxel men det var roligt att jag kunde ställa om till sportvalet och växla med ratten och att få prova off-road inställningarna.

Bilen har väldigt många finesser, som gör att om man kombinerar dem har man ett nästan helt automatiskt fordon. Dessa inkluderade:

  • Lane Assist: Bilens sensorer kände av linjerna som avdelade körfälten och om jag kom för nära så girade fordonet in mot mitten, helt automatiskt.
  • Front Assist: Bilens sensorer kände av om jag kom för nära bilen framför mig och bromsade då automatiskt.
  • Light Assist: Bilens sensorer kände av möte med annan bil och stängde av och satte på helljuset automastiskt. Framljusen vinklades lite till höger för att ytterligare minska att man bländar mötande trafik.
  • Keyless Access: Nyckeln är helt automatisk och behövs inte för att stoppas i en låskolv. Det räcker att ha nyckeln i fickan för att kunna starta bilen.
  • Farthållare: En lite mer vanlig finess där fordonet håller en bestämd hastighet automatiskt.

Självklart så fanns det undantag. Vid ett tillfälle när jag provade Lane Assist så var linjerna alldeles för tunna, men då varnade fordonet mig med ett högt pip och ett meddelande om att jag skulle ”ta över ratten”.

Den finess jag hade mest roligt med/nytta av var Park Assist. Jag är från Norrland och är van vid stora öppna parkeringar, inte de trånga fickparkeringar som är vanliga i Stockholm där vi bor nu. Detta har lett till flertalet sneda parkeringar som kanske inte varit helt korrekta. När jag provade Park Assist första gången var det en relativt enkel fickparkering. Jag tryckte in knappen för Park Assist, gled förbi luckan tills bilen sa till mig att den var nöjd och att jag skulle lägga i backen. Helt plötsligt accelererade bilen som en dåre och den kändes som om det gick i 100 km/h, men i verkligheten var det ungefär 10 km/h. Ratten girade som supersnabbt och efter 3 sekunder var bilen bättre parkerad än vad jag någonsin lyckats med.
Det hjälpte även att det fanns parkeringssensorer och kamera bakom bilen vid backning.

Jinni: Vi blev varnade för att ha bilen på tomgång och byta förare för det hade tydligen hänt att med den nya funktionen Keyless Access så hade den första föraren haft nyckeln i fickan och sedan avvikit. Så länge bilen är igång så går det att fortsätta köra med den utan nyckeln, men om bilen stängs av så behövs nyckeln för att starta den igen. Otur om någon då har nyckeln i fickan på andra sidan stan.

Komfort & Utrymme

Soldaten: Som förare satt jag otroligt bekvämt. Jag kunde ställa stolen i alla möjliga olika lägen, så även om man är född med ben som är 150cm med en bröstkorg som är 20cm så kommer man nog in. Jag satt högt och såg vägen och trafiken utan problem.

När vi började packa bilen inför vår resa så kändes bagaget jättelitet. Jag är van vid en Volvo kombi där bagageutrymmet tar upp 1/3 av fordonet. När vi sedan började packa blev jag positivt överraskad över hur mycket prylar som gick in i bagaget. Visst, det var ingen Volvo kombi, men jag var fullt nöjd med det utrymme som erbjöds. Fällningen av säten var nog en av lättaste procedurer jag varit med om. Dra i en stropp och vips så var allt klart.

Jinni: Det kändes lite kyligt i luften under vår resa och jag frös när vi stannade till för att sträcka på benen. Så det var skönt att bilen alltid var varm och skön eftersom man kunde ställa in kupévärme en halvtimme innan vi skulle åka iväg. Det var också skönt att det fanns värme i sätena även där bak eftersom jag satt där ungefär halva resan tillsammans med Ylva.

Utrustning & Tillval

Jinni: Vi fick verkligen prova en fullutrustad bil med alla utrustningspaket och tillval man kunde få. (Bilen vi fick låna var en pressbil som används när bil- och motortidningar ska utvärdera en ny modell.)

Soldaten: Bilen har bluetooth som kopplar in sig automatiskt mot din mobiltelefon när du kommer in i bilen. Härifrån kan du direkt ringa med bilen inbyggda högtalare och mikrofon. Ingen extern handsfree behövs och allt sköts automatiskt.

Instrumentbrädan var av en enkel avskalad modell med en lite skärm i mitten där jag kunde se all information som var intressant, t ex vilken låt jag lyssnade på, vilken fartgräns det var i detta område, GPS, vem som ringde, m.m. (Roligt att läsa i vilken ordning Soldaten rangordnar intressanta saker. :) Jinnis anm.)

Utrustninglista och tillval kan man se här (länk).

Miljö & Ekonomi

Soldaten: Fordonet drog ca 0.6-0.7 l/mil vid motorvägskörning, det var lätt att hålla koll på det via bilens display. När vi stannade med bilen tex vid ett rödljus så stängdes motorn av och tystnade helt. Miljövänligt att slippa tomgångskörning men ibland väckte det Ylva.

Sammanfattning

Båda: Det var oerhört roligt att få testa en helt ny bil som hade maxade tillval och hög komfort när vi skulle åka så långt. Nu när vi lite smått letar efter en bra familjebil så är det skönt att få prova funktioner i lugn och ro under en längre resa så att man verkligen får lära känna bilen. Soldaten tyckte bilen hade hög körglädje och vi hade väldigt roligt i bilen när vi testade den.

Vi vill tacka Volkswagen, Tina och Magnus som räddade vår helg genom att låta oss låna en Volkswagen Passat Alltrack. Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation