I söndags tog vi vår andra längre cykelutflykt med lådcykeln. Min peppande vän Åse var med igen och målet var att hälsa på en barndomsvän på Ekerö som nyligen fått en liten dotter. Vi kom iväg lite sent, vi hade planerat att komma iväg kl 10, men det tog tid att packa med rätt grejer för både barn och hund.

Ylva sover skönt i lådan och somnade nästan direkt när vi lämnade stan.

Första stoppen blev vid Brommaplan, ett väldigt bra ställe att stanna på för att köpa lite proviant då de har två matbutiker och ett McDonald’s. Åse gick in på Coop och handlade lite godsaker att äta på vägen och sedan smet jag in på McDonald’s och köpte hamburgare och kaffe.

I veckan hade jag hämtat upp Cykelkartor i Kartbutiken och som kom väl till pass nu när vi skulle cykla på okänd mark. Vi fick en väldigt bra översikt över hur vi skulle cykla och var det fanns bra cykelvägar. Vi använde oss av kartblad 27-Östra Mälaren och 28-Södra Roslagen/Stockholm. Kartblad 28 använde vi för att komma ut ur Stockholm till Brommaplan och sedan använde vi blad 27 resten av cykelturen.

Som ni ser på kartan här nedanför så skulle vi till Kungsberga längst ut på Färingsö. Vi kom in på kartan längst ned i högra hörnet via Brommaplan och sedan Drottningholm.

Vi följde Mälardalsleden, som är en skyltad cykelled med bra cykelväg, och hade tänkt att följa den till Skå för att sedan cykla längs med bilvägen sista biten. men när vi kom fram till Skå märkte vi att bilvägen var väldigt trafikerad och bilarna körde fort så vi valde att fortsätta cykla den lite längre vägen längs med Mälardalsleden till Svartsjö innan vi cyklade ut på bilvägen.IMG_9854e

Jag fick låna hjälm av Åse och Ylva har fått en superfin från Biking Baby tillsammans med den  coola cykelsitsen, de är av märket Bobike och finns i massor av fina färger.

IMG_9858eUngefär vid Skå tog cykelbatteriet slut och elassistansen slutade att fungera, då hade vi hunnit cykla ca 25 km och det lite mer än 13 km kvar. Det var riktigt tungt i uppförsbackarna och jag ville ge upp flera gånger när jag var tvungen att leda cykeln uppför ett krön. Men det gick även utan elassistans och jag måste påpeka att även om det är lättare att cykla med elassistans så är det inte som att glida fram med en moped.
I uppförsbackar så får man ta i ordentligt och även med elassistans så är det tyngre än att cykla med en vanlig cykel uppför. Lådan och packningen är så tunga att jag är glad att man får lite skjuts uppför, för svettig blir man ändå.

130630 Jordgubbscollage

Åse köpte jordgubbar längs med vägen, både att äta på vägen och att bjuda på. Ylva ser skeptisk ut först men så fort hon smakat var det helt fantastiskt gott.

Jag började undra om vi skulle komma fram alls och det kändes som att Cillas hus låg vid världens ände. Åse peppade och drog oss framåt med uppmuntrande ord om att vi var nära. Här på bilden ovan var det bara några få kilometer kvar och jag fick leda cykeln upp för varje uppförsbacke eftersom jag inte orkade trampa runt pedalerna.

130630 Runkeeper map

Men så tillslut kom vi fram till Cilla och hennes lilla familj. 38,7 km var det och vi hade cyklat i 4,5 timme för att komma fram. Jag hade sagt till Cilla att vi planerade att vara framme strax efter lunch, men istället kom vi fram till middagen. Vi blev bjudna på fantastiskt god grillkorv och till kaffet åt vi jordgubbar. Det blev tid för lite bebismys och jag fick bekanta mig med lilla Juliett.

130630 Cilla o bebis Collage

Det syns knappt på bilden men jag har lilla bebisen i bärsjalen och fick mysa rejält med underverket.Vi beundrade den prunkande trädgården och alla fina grönsaker som växer i trädgårdslandet. Jag fick med mig en härlig zucchini hem.

130630 Garden Collage

Ja det var hela vårt söndagsäventyr som verkligen tog hela dagen. Hur vi kom hem? Jo, men det gick ju hur smidigt som helst. Cilla skjutsade oss till Brommaplan med cyklarna på släpet och sen var det ca 7 km hem. Så det gick så smidigt det kunde gå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>